Messias

Me uskomme, että Jeesus on meidän Herramme, juutalaisten kuningas, Israelin Messias, Daavidin poika, ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan, rabbi ja profeetta, itse Jumalan Poika. Seurakunnassamme kutsumme Jeesusta hänen hepreankielisellä nimellään Jeshuaksi. Heprean sana Jeshua tarkoittaa pelastusta (Mt. 1:21) ja paino tällä sanalla on toisella tavulla. Suvaitsemme kuitenkin niitä, jotka kutsuvat Jeesusta suomenkielisellä nimellä Jeesukseksi. Tässä opetuksessa jatkossa kutsumme kuitenkin Jeesusta Jeshuaksi.

Tässä opetuksessa pohdimme Jeshuaa, kuka hän on ja mitä hän on tehnyt meidän edestämme ja mitä tarkoittaa, että meidän tulee seurata Mestariamme Jeshuaa. Tiedemaailma on yksimielinen siitä, että Jeshua oli todellinen historian henkilö. Kukaan ei kiistä, etteikö Jeshua olisi ollut rabbi ja profeetta. Moni uskoo mielellään Jeshuaan, joka oli viisas ja taitava juutalainen rabbi, jonka eettiset opetukset olivat vertaansa vailla. Mutta Jeshuan opetuslapset olivat vakuuttuneita, että tämä mies oli enemmän kuin vain rabbi – enkeleitä korkeampi, itse Jumalan Poika. Jeshuaa kutsutaan Raamatussa Daavidin pojaksi (Mt. 15:22; 20:30, Mk. 10:47). Jeesuksen sukuluettelot todistavat, että hän oli sukua sekä Marian että Joosefin kautta Daavidille. Täten Jeshua voi olla Israelin Messias, juutalaisten kuningas, sillä hän oli Daavidin poika, syntynyt Daavidin kaupungissa Betlehemissä kuten profeetat ennustivat.

“Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.” (Miika 5:2)

Heprean sana Mashiach, Raamatuissamme käännetty Messiaaksi tai kreikan mukaan Kristukseksi, tarkoittaa voideltua. Kuninkaat voideltiin öljyllä virkaansa, kuten luemme Raamatusta. Jeshuaa ei koskaan voideltu öljyllä ja asetettu hallitsemaan Jerusalemissa maallisena kuninkaana – Jeshua itse sanoo, että hänen kuninkuutensa ei ollut tästä maailmasta (Joh. 18:36). Tämä asia on hiertänyt ja hiertää edelleen juutalaisia, sillä monet odottivat Messiaan olevan maallinen hallitsija, joka vapauttaa juutalaiset vihollistensa ikeestä. Jeesuksen kuningaskunta ja hengellinen kuningaskunta, maailmanlaajuinen Jumalan Israel. Juutalaisille, jotka odottavat maallista kuningasta, voidaan esittää kysymys, missä kohtaa profeetat sanovat Messiaan olevan maallinen hallitsija? Juutalaiset odottavat edelleen Messiasta, joka kokoaa hajaannuksesta Israelin heimot, rakentaa kolmannen temppelin Jerusalemiin ja perustaa maan päälle Messiaanisen globaalin rauhan ajan. Me Jeshuan seuraajat tiedämme, että Jeshua tulee toteuttamaan nämä profetiat toisessa tulemisessaan.

Kyltti Jeshuan ristin yllä julisti Jeshuan olevan juutalaisten kuningas. Juutalaiset närkästyivät tästä ja vaativat, että kyltti korjattaisiin muotoon “hän on sanonut olevansa juutalaisten kuningas” (Joh. 19:21). Pilatus vain totesi, että “minkä kirjoitin, sen kirjoitin”. Pilatus täten tietämättään julisti koko maailmalle Jeshuan olevan Israelin kuningas.

Jeshua kutsuu monta kertaa Jumalaa Isäkseen, tehden näin itsestään Jumalan Pojan. Kaikki Jeshuan puheet taivaallisesta Isästä ovat käsittämättömiä, jos hän todellisuudessa ei ollut Jumalan Poika. Pietari vahvistaa, että Jeshua on todellakin itse Jumalan Poika “Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika”. (Mt. 16:16) Myös Natanael kutsuu Jeshuaa Jumalan Pojaksi “Natanael vastasi ja sanoi hänelle: “Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas”.” (Joh. 1:49) Mitä tarkoittaa Jumalan Poika? Wikipedian mukaan “Jumalan Poika on Raamatun Vanhassa ja Uudessa testamentissa esiintyvä ilmaus, joka kristinuskossa tavallisesti viittaa Jeesuksen ainutlaatuiseen asemaan suhteessa Isään Jumalaan.” Sama artikkeli kertoo, että juutalaisuudessa Jumalan poika voi viitata enkeleihin, ihmisiin tai ihmiskuntaan kokonaisuutena, se viittaa luotuihin olentoihin eikä sinänsä jumalalliseen olentoon. Voimme olla yhtä mieltä siitä, että Jumalan Poika ei tarkoita, että Jeshua olisi kirjaimellisesti Jumalan fyysinen jälkeläinen, koska tällöin Jeshualla pitäisi olla taivaassa sekä Isä että Äiti, mikä olisi harhaoppia kaikkien kristittyjen mielestä. Jumalan Poika tarkoittaa, että Jeshua on Jumalan ainoa Poika, eikä ole ketään toista, joka olisi niin lähellä Jumalaa, kuin Jeshua on Isää. Voimme pitää Jeshuaa jumalallisena, Jumalan Poikana, korkeimpana olentona, joka koskaan on kulkenut maan päällä.

Vanhan testamentin profetioiden perusteella Qumranin essealaisten lahko odotti tulevaksi kahta eri Messiasta, Daavidin poikaa, joka olisi maallinen hallitsija ja sitten Aaronin poikaa, joka on ylipappi. Heprealaisrkirjeen kirjoittaja esittää, että Jeshua on ylipappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan. Tässä opetus, jota Qumranin lahko ei ollut oivaltanut – Daavidin poika voi toimia ylipappina, koska hän on ylipappi Melkisedekin järjestyksen mukaan, häntä eivät koske Aaronin pappeuden säädökset. Täten yksi henkilö, Messias Jeshua, voi olla sekä kuningas, että ylipappi. Meidän ylipappimme ei uhrannut pukkeja ja sonneja, vaan hän uhrasi yhdellä kertakaikkisella uhrilla itsensä meidän puolestamme, kantoi meidän syntimme ristinpuulle, kärsi rangaistuksen meidän synneistämme meidän puolestamme ja sovitti meidät ikuisiksi ajoiksi olemaan vanhurskaita Jumalan edessä. Tässä on kristinuskon keskeinen sanoma, johon me yhdymme.

“Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” (Joh. 3:16)

Miten me pelastumme?

“Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.” (Room. 10:9,10)

Raamattu todistaa, että me pelastumme yksin uskon kautta, uskomalla, että Jeshua on kuollut meidän syntiemme vuoksi ja herätetty kuolleista kolmen päivän ja kolmen yön kuluttua. Juutalainen nuori mies kysyi Jeshualta, että mitä minun pitää tehdä, jotta pelastuisin? (Mk. 10:17) Jeshua ei vastaa, että väärin kysytty, Jeshua sanoo, että pidä käskyt. Jeshua ei sano, että lue Athanasiuksen uskontunnustus joka päivä, usko se, niin sinä pelastut. Ei, vaan tältä mieheltä puuttui jotain. Jeshua vastasi hänelle, että myy kaikki mitä sinulla on, anna rahat köyhille ja seuraa minua. Seuraa minua! Miten Jeshuaa seurataan? Johanneksen mukaan meidän tulle vaeltaa niin kuin Jeshua vaelsi (1. Joh. 2:6). Jeshua noudatti Tooraa, Mooseksen lakia. Jos seuraamme Mestariamme Jeshuaa, silloin noudatamme Tooran käskyjä. Johanneksen mukaan rakkaus Jumalaan on sitä, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaat (1. Joh. 5:3). Jos pelastus on yksin armosta, miksi meidän tulisi noudattaa käskyjä? Me noudatamme uudessa liitossa Tooran käskyjä, emme siksi, että pelastuisimme niiden kautta, vaan koska meidät on pelastettu. Paavali vääntää tämän asian rautalangasta, emme saa tehdä syntiä, vaikka olemme armon, emme lain alla (Room. 6:1,2,15). Kun meidät kerran on puhdistettu kaikesta vääryydestä, kaikki hirvittävät syntimme on sovitettu ristillä, kuinka enää palaisimme takaisin entiseen elämäämme tekemään kauhistuttavaa syntiä? Huomaamme täten, että pelastumme yksin uskosta, mutta uskoon tultuamme me nuodatamme Tooran pyhiä, vanhurskaita, hyviä (Room. 7:12), täydellisiä (Ps. 19:7) ja ikuisia (Ps. 119:152) käskyjä, koska näissä käskyissä on Jumalan hyvä tahto meitä kohtaan, käskyt on tarkoitettu meille elämäksi ja käskyjen rikkominen on syntiä, josta seuraa hirvittävä kirous.

Jeshua täten on paitsi taitava rabbi, viisas profeetta, juutalaisten kuningas, Israelin Messias, ylippappi ikuisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan, ennen kaikkea syntiemme sovittaja ja meidän Vapahtajamme. Seuraamalla juutalaista Jeshuaa sinä pelastut, kun suullasi tunnustat, että hän on Herra. Pelastukseen ei vaadita mitään muuta. Olkoon Herramme Messiaan Jeshuan armo sinun kanssasi!

Lauri Rantala